Under v.3-10 så fokuserar vi på Barns delaktighet och Inflytande
Vi inledde med att låta barnen ge förslag på olika saker de ville arbeta med. Förslagen var många men slutligen så valde vi ut tre områden.
Vatten och Experiment (Filip) - Saga och Teater (Sofie) - Bild och Konst (Stina)
Då vi gärna ville att barnen själva skulle få välja sitt intresseområde att arbeta med så pratade vi sedan med dem en och en.
Hugo berättar här att han är mest intresserad av att arbeta med Vatten och Experiment.
Vatten- och experimentgruppen
Alice, Hugo, Lukas, Troj, Julia, Tyra och Filip
Vid vårt första möte satte vi oss tillsammans och pratade om vad som intresserar oss.
Experiment låg högt på listan så vi kommer att börja med detta.
Det viktiga för oss pedagoger är inte att barnen ska veta det rätta svaret utan det är intresset, undersökandet och processen som är viktigast - Att våga uttrycka sina tankar och ideér.
Experiment: Två glas, ett med vatten i och ett utan. Karamellfärg. Hushållspapper mellan glasen -Vad tror ni händer?
Vad har vi på bordet och vad tror ni vi ska göra?
Vatten, papper och färg. Jag tror att vi ska måla eller kanske göra lera (Tyra)
Vi har vatten, glas, karamellfärg och papper. Jag tror samma som Tyra (Alice)
Papper och glas med vatten och ett utan. Sen är det färg, just det karamellfärg! (Hugo)
Vatten och papper och glas. Någon färg kanske (Troj)
Glas och vatten men finns det rött vatten? Det är kanske låtsasblod (Julia)
Vad kommer att hända nu?
Det kommer vatten i det andra glaset. För där är papper där. Så vattnet kommer att rinna över till det andra glaset på pappret (Alice)
Färgen kommer att droppa ner i det andra glaset, då blir det fullt med vatten och färg i det andra glaset medan det blir skut på vatten i det andra glaset (Hugo)
Vattnet kommer att droppa ner. Det kommer vatten in i glaset. Vattnet kommer hit så kommer det droppa sen (Troj)
Jag tror att det inte blir något. Kanske att det rinner i hålet (pekar på pappret) till det andra (Julia)
Bild 2 visar resultatet - Spännande!!!
Konstgruppen
Vilma, Mie, Joline, Evelyn, Elvira, Alma, Myra och Stina
Vi började prata om vad konst är för oss...
Vad är konst?
En svår fråga, men även här är tanken att få igång tänket och våga uttrycka sina tankar.
Att man målar tavlor och säljer dom till andra (Mie)
Att man kan göra saker och så. Man kan måla äggkartonger, man kan måla den grön och göra julgran och så (Vilma)
Att jag kan rita hemma hos mig (Joline)
Att göra Barbiehästar med vingar, ben, ögon och svans. Man kan klippa och ta lim på (Elvira)
Åka skidor (Myra)
En paket hos mormor (Evelyn)
Lera, för det är roligt (Alma)
Vackra saker (Stina)
Jag bestämde att barnen skulle få välja vars ett djur att börja arbeta med. Just för att det skulle vara så konkret som möjligt.
Teater och sagogruppen
Signe, Emil, Jack, Casper, Felicia, Lovisa, Julia, Dagny och Sofie
Vid vårt första tillfälle pratade vi om vilka förväntningar ni hade och vad ni ville att vi skulle göra. Ni hade två olika intresseområden: Att dramatisera sagan om Lillepytt och att spela skuggteater. Eftersom många av er hade jobbat med skuggteater vid ett tidigare projekt så bestämde jag mig för att vi skulle arbeta med sagan. Det är en saga som jag har kommit på och en saga som jag vet att ni visat stort intresse för.
Parallellt som vi dramatiserar sagan och gör rekvisita och kulisser så kommer vi också att använda oss av olika dramaövningar. Jag vill att alla ska våga och kommer att vänta in er alla. Ni har själva fått komma överrens om vilka roller ni ska ha och vi har faktiskt lagt till två roller i sagan -Två sköldpaddor.
Ska man vara sköldpadda så måste man ha ett skal, här gör en av "sköldpaddorna" sitt skal med hjälp av papier maché, en teknik vilken jag föreslog.
Äckligt, Äckligt...Äckligt hörde man honom säga för sig själv medan han doppade händerna i tapetklistret. Det var många intresserade, nyfikna och hjälpsamma kompisar runt om.